“Teaching music is not my main purpose. I want to make good citizens. If children hear fine music from the day of their birth and learn to play it, they develop sensitivity, discipline and endurance. They get a beautiful heart.”
Shinichi Suzuki.
Denken in mogelijkheden
In mijn lespraktijk is iedereen welkom, van jong tot oud. Voor iedereen zijn er groeimogelijkheden.
Voor kinderen is het enorm belangrijk dat zij zich kunnen ontwikkelen in hun focus, uithoudingsvermogen, discipline, geheugen, rekening houden met anderen en motoriek.
We kijken in overleg welk materiaal we gebruiken om de leerling verder te helpen.
Voor volwassenen is het iets moeilijker om nieuwe motorische vaardigheden te veroveren.
Het kan wel. En het is verbazingwekkend met hoeveel toewijding velen zich erop storten en vooruitgaan en veel plezier aan hun hobby beleven.
We zoeken samen naar muziek, etudes en eventueel oefeningen en toonladders die leiden naar een hoger niveau van spelen. Er is geen vaststaand curriculum.
“Het is inspirerend om een leerling elke week te zien en mee te maken. Ik verwonder me er nog steeds over om te zien hoe iedereen zich op zijn eigen manier ontwikkelt. Het is altijd anders. De band die ontstaat met de leerling en zijn familie duurt vaak vele jaren.”
Els Goossens
Leren van samen spelen
Het is grappig om te merken dat de leerlingen zoveel leren door samen te spelen met de docent. Zonder iets te zeggen leer je “spelenderwijs”. Viool- of altvioolspelen zonder samen te spelen is als zwemmen zonder water. Er is niets leukers dan samen met anderen muziek te maken. Het maakt niet uit of je in een orkest, een duo, trio of kwartet speelt: je wordt geraakt door de mooie toon van een ander. Je wordt meegesleept in het ritme. Er is gezelligheid.
Samenspelen stimuleer ik dan ook bij al mijn leerlingen. Ik kan helpen met het vormen van een ensemble, en hiervoor muziek uitzoeken. Ook adviseer ik de leerlingen over geschikte orkesten. En ik help met het instuderen van de partijen voor het ensemble of orkest.


Rol ouders bij vioolspelen van hun kind
Het is gebruikelijk dat één van de ouders meekomt naar les. Hij of zij woont de les bij, maakt aantekeningen en begeleidt thuis bij het oefenen. Je krijgt daar van mij ondersteuning bij met specifieke oefenopdrachten. Dit vraagt natuurlijk een enorme investering van jou als ouder. Het is lang niet makkelijk om elke dag te oefenen met je kind. Er zullen ongetwijfeld weleens spanningen komen. Maar het proces om daar doorheen te komen is zo buitengewoon verrijkend: de band met je kind zal zich enorm verdiepen.
Tips voor de ondersteuning van je kind
- Breng je kind in aanraking met veel muziek. Zet vaak muziek op. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor muziek. Ga met je kind naar concerten
- Toon altijd interesse voor de inspanning die het kost om elke dag te oefenen. Ga mee naar de leerlingenconcerten.
- Organiseer thuis een miniconcertje voor opa en oma.
- Help je kind op een vriendelijke manier met het beginnen met oefenen.
- Je kind zal naar verloop van tijd in een leerlingenorkest of -ensemble gaan spelen. Maak ruimte hiervoor in je drukke weekrooster.